Gå til hovedindhold

Nye ERP-systemer

I løbet af de kommende år udskifter Aarhus Kommune en stor del af de systemer, der er afgørende i arbejdet med blandt andet løn, økonomi og indkøb. Samtidig sætter vi turbo på den digitale transformation.

  • Læs op

Indhold

    Aarhus Kommune står overfor at implementere nyt Enterprise Resource Planning-software (ERP). Det er systemer, som bruges på tværs af organisationen til at registrere ferie og købe ind eller løse administrative opgaver inden for økonomi, debitor, løn, indkøb og vagtplaner.

    Kommunen har gennemført et udbud og lagt vægt på at vælge systemer, som er nemme og fleksible at bruge for den almindelige medarbejder og leder. Samtidig er det afgørende, at de nye løsninger kan bidrage til at automatisere, skabe mere effektive arbejdsgange og lette de administrative opgaver ude i kommunen på skoler, institutioner m.m.

    Se her en film fra et kick-off-arrangement i januar 2023:

    En stor it-opgave

    Fra de centrale it-afdelinger (Fælles It) deltager vi i ERP-udbuddet med henblik på at bidrage til alle faser fra anskaffelse, valg af leverandører, afklaringsfase og implementering.

    Udover at forestå krav og overholdelse af principper omkring bruger-/adgangsstyring og overholdelse af kommunens krav til arkitektur og data, skal Fælles It assistere med at etablerer integrationer ind og ud af systemet. Der ligger også en opgave i forbindelse med hjemtagelse af ejerskabet på organisationsdata, som nu skal ”fodres” til ERP-systemkomplekset, fremfor at vi modtager fra KMD.

    Ydermere har Fælles It et øje på nye spændende digitale muligheder og opståede potentialer og sparrer løbende med systemejerne.

    De nye leverandører og systemer

    Økonomi og debitor

    KMD er genvalgt som leverandør, men med en ny platform fra SAP: S/4HANA, som forventes at give forbedringer ift. både hastighed, brugervenlighed og muligheder for automatisering.

    Den nye aftale træder i kraft 1. januar 2024, og den nye platform tages i brug i løbet af 2025-2026.

    Løn og vagtplan

    Det er besluttet at udskifte de nuværende løn- og vagtplanløsninger med EG-SD’s løsninger: SD-løn og EG-Optima.

    SD-løn anvendes i cirka 1/3-del af landets kommuner, heraf 7 ud af de 10 største kommuner, og i 4 ud af 5 regioner.

    EG-SD er i gang med at implementere deres nye vagtplansystem EG-Optima i såvel kommuner som regioner. Vagtplanssystemet anvendes i dag af mere end halvdelen af EG-SD’s kommunale kunder, og er blandt andet implementeret i Esbjerg, Randers og Aalborg Kommuner.

    De nye løsninger forventes at blive taget i brug fra 1. januar 2025.

    Indkøb

    Valget af ny leverandør til vores indkøbsløsning er stadig under afklaring.